Hlavní menu
Home
Aktuálně
Bonsaje
Bonsai Sumiko
Doplňkové rostliny
Kaligrafie a sumie
Keramika
Pěstování
Suiseki
Techniky
Tvarování
Chrámy a zahrady
Zprávičky

Program na rok 2011 konečně na světě. Podrobnosti v horním menu.
 
Reklama
Advertisement
Advertisement
 
Zahrada Isuien v Naře
Napsal Čestmír Sosnovec   
Středa, 12 květen 2010
 

DSC09371.JPG Po dlouhé době přináším další aktualizaci. Trochu se mi zastesklo po hledání zajímavých pramenů o místech, která jsme navštívili v roce 2008.

Jakkoliv mi město Nara nepřirostlo k srdci, zahrada Isuien patří mezi nádherné perly japonského zahradního umění. Vřele doporučuji všem, kteří do Japonska někdy poletí.

Odborný překlad Jindra Votrubová

 

Zahrada Isuien je je japonská zahrada v Naře, bývalém hlavním městě Japonska ležícím blízko Kjóta. Zachovala se ve stejné podobě , jak vypadala  v době svého vzniku v epoše Meidži (1868-1912), a je jedinou zahradou v Naře, v níž se lze procházet (kaiyushiki teien).Dělí se na dvě části (původně dvě samostatné zahrady)  a v každé z nich vytváří dominantu pagoda. Zahrady mají rozlohu zhruba 135 000 m2. V roce 1939 je koupil a propojil Jyunsaku Neiraku, kupec z Nary, s úmyslem získat pozemek pro sousedící muzeum Neiraku, v němž je sbírka tradiční japonské keramiky.

Historie

Pozemek zahrady byl původně součástí Manishu-in, menšího chrámu patřícího rozsáhlejšímu chrámu Kófuku-dži. Pozemek zakoupil v roce 1670 zámožný koželuh Mičikijo Kijosumi v době Enpo. Mičikijo přestavěl zahrady a vybudoval dva pavilony: Sanshutei a Teishuki, oba s doškovou střechou. Název Sanshutei (dům tří divů) dal jednomu z pavilonů Mokuan, významný kněz chrámu Manpuku-dži se školou Zen Obaki.

Dispozice

Ve středovém jezírku zahrad jsou dva ostrovy s aranžemi jeřába a želvy.Tato zvířata symbolizují v japonské kultuře dlouhověkost. Zadní zahrady dokončil v roce 1899 narský obchodník Todžiro Seki. Todžiro najal pro rekonstrukci zahrady Horitoku, zahradního architekta ze školy Urasenke.

Dům Hyoshintei spolu se západním jezírkem navrhl Kimura Seibei, další zahradní architekt z Urasenke. Přístup k domu je řešen technikou shakkei neboli vypůjčené scenérie. Je do ní zakomponována stříška velkého jižního vchodu  (Nandaimon) do chrámu Tódai-dži a tři vyšší pahorky nad Narou : hory Wakakusa, Kasuga a Mikasa. Je orámována  stromy svatyně Himuro z jihu a chrámem Tódai-dži ze severu. Tak je vytvořen dojem harmonicky plynulého zapojení krajiny, neboť  prostor mezi zahradou a pozadím se jako by ztrácí.Tato harmonie je navíc umocněna tím, že tu chybí jakékoliv uměle vytvořené oplocení.

Jezírko představuje znak kanji pro vodu (mizu). Ostrov uprostřed je spojen s břehem několika šlapáky, které  kdysi sloužily k mletí barviv používaných v barvířství.V zahradě se také nacházejí ozdobné kameny, oblíbené v době Meidži. Jezírko je napájeno vodou z řeky Yosiki, která teče podél zahrady.

 

Seishuan

Tento dům/domek určený pro čajový obřad nese název Seishu-an a je  kopií slavného domu Yuin-Seki (Národní poklad),  v němž se tato slavnost  konala a který je součástí  Školy pro výuku čajového obřadu Ura-Senke.

 

Pobýval tu Yumiosai, 12. ředitel Školy čajového obřadu Ura-Senke v Kyotu,  když  prováděl hlavní dohled nad  budováním této vily.Věnoval pozornost všem detailům domu.Dokonce i nášlapné kameny a ostatní zahradní kameny a kamenná seskupení jsou umístěny v souladu s estetikou čajového obřadu.

 

Použité prameny:

1.      Wikipedia - http://en.wikipedia.org

2.      Kolektiv autorů: Japan, Verlag Karl Baedeker, Ostfildern 2004

3.      Kolektiv autorů: Japonsko, společník cestovatele, Ikar Praha 2007

 

FOTOGRAFIE:

 

   

Komentáře uživatelů  
 

Průměrné hodnocení

 


Vložte svůj komentář
Jméno
E-mail
Titulek  
Komentář
 
Zbývající znaky: 600
   Upozornit na další komentáře
  Mathguard security question:
S42         21A      
L 3    X      Q   CO3
T I   A7F   TAF      
S I    W    W     S5R
ONR         ODX      
   
   

0 komentářů



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
< Předch.   Další >
webdesign: POCÍTACOVÁ ŠKOLA - Mgr. Martin Groulík