Hlavní menu
Home
Aktuálně
Bonsaje
Bonsai Sumiko
Doplňkové rostliny
Kaligrafie a sumie
Keramika
Pěstování
Suiseki
Techniky
Tvarování
Chrámy a zahrady
Zprávičky

Program na rok 2011 konečně na světě. Podrobnosti v horním menu.
 
Reklama
Advertisement
Advertisement
 
Kitano bijutsukan
Napsal Čestmír Sosnovec   
Neděle, 22 únor 2009
 

kitano-05.jpg Příspěvek o umělecké galerii Kitano, která je na japonské poměry neobvyklá svým propojením galerie a zahrady, patří k další prezentaci díla jednoho z posledních velkých zahradních architektů Japonska, Šigemori Mireiho. Zůstáváme v Naganu, pouze se přesuneme na okraj města.

 

Plán šestnáctého listopadového dne, třetího dne stáže v Japonsku byl bohatý. Hned po snídani jsme vyrazili do chrámu Zenkódži, o kterém jsme mluvili v předešlé reportáži. Po prohlídce této Mekky Japonců jsme cestou zpět do města navštívili zajímavou galerii s díly japonských malířů. Než jsme nasedli do místní „okružní"  dráhy Dentótecu line, zašli jsme také do několika zajíavých antikvariátů.

Odpoledním cílem však byla galerie Kitano, položená na periferii města. Legraci způsobil již fakt, že 9 z 12 účastníků šlo samostatně (znamená beze mne) hledat stanici již zmiňované dráhy. V antikvariátu jsme se zdrželi, a tak jsme z něj po 30 minutách hodně spěchali za vyslanými „hledači", aby nám neujeli. Toho jsme se ale obávat nemuseli, protože všichni do jednoho seděli před pokladnou na správné stanici. Vládla jimi velká nejistota, neboť nevěděli, zda našli tu správnou. Příliš jsem tomu nerozuměl, až po názorném vysvětlení jsem pochopil. Nebyla zde ani čárka latinkou, vše v japonštině.

Galerii Kitano jsme úspěšně našli, byť cesta k ní byla spojena s nepříjemným deštěm za chladného počasí. Značně jsme navlhli jak při cestě do galerie, tak při návratu na vlak. Příjemně vyhřátý hotelový pokoj tak večer přišel vhod.

Proč jsme ale vlatně do Kitana jeli? Důvodem nebyla ani tak umělecká sbírka, byť je na japonské poměry poměrně bohatá a cenná, ale především zahrada vytvořená Šigemori Mireim a její spojení s galerií. Jedná se o zahradu suchou, tedy menších rozměrů. Zajímavé muselo v době jejího vzniku být také propojení s horami porostlými smíšenými lesy, které se tyčí v pozadí. Bohužel dnes toto spojení ruší nová zástavba v bezprostřední blízkosti muzea. Na druhou stranu to byl hezký protipól k dopolednímu prastarému Zenkódži.

Určitě by nebylo snadné zahradu dobře pochopit, kdybych neznal dopředu historii jejího vzniku a její symboliku. Dovolím si proto i vám volně „ocitovat" několik detailů o těchto faktech:

 

1965                                                   Setonaikai mezi horami: Kitano bidžucukan

 

V době rozkvětu po 2. světové válce bylo v Japonsku postaveno mnoho moderních muzejí, ale pokud jde o jejich okolí, většinou se tápalo, jak jej vhodně začlenit do celého komplexu. ŠM si povšiml tohoto nedostatku, který by měly řešit vlastníci muzejí a později ve své kariéře měl to štěstí, že našel klienta, který měl zájem o zahradu téže kvality jakou má budova a vlastní sbírka. Z tohoto důvodu se zahrada u muzea Kitano musela stát uměleckým dílem. Pan Jošito Kitano byl úspěšný podnikatel z Nagana, města v horách na severozápad od Tokia. Mnoho let sbíral moderní japonské i západní obrazy, sochy a vojenské oblečení z období Edo, japonské meče a další umělecké předměty. Po určité době se rozhodl vybudovat pro svou sbírku muzeum, a vše otevřít pro veřejnost. Oproti zvyklostem byla v roce 1965 vybudována zahrada a budova muzea  až o dva roky později.

17. května 1965 poslal pan Kitano svého syna Ikuzu do Tokia, kde ŠM budoval zahradu ve chrámu Fukusendži, aby ho požádal o návrh zahrady pro své nové muzeum. O několik dní později ŠM přijel, aby se podíval na místo a byl potěšen zájmem klienta. Nakonec tuto zakázku přijal. 15. června začal na zahradě pracovat a koncem měsíce byla většina kamenných kompozic již na svých místech. Celkový plán byl finalizován 2. července a osazování bylo zahájeno 16. července. Práce na složitém kamenném dláždění podél okraje zahrady pokračovaly od 22. července. Pracovní skupina zároveň budovala další část zahrady za muzeem, která nakonec byla naneštěstí opuštěna, když se muzeum rozšířilo. Obě části zahrady byly dokončeny koncem srpna, pouhé tři měsíce poté, co ŠM formálně přijal tuto práci. Stavitelem byla společnost Kitano Construction, jejímž prezidentem byl právě pan Kitano.

 

Popis: Muzeum je moderní stvabou ve tvaru písmene L, postavené z předpjatého betonu, směrem k zahradě, situované na jihovýchod. Přízemí bylo mírně zvýšeno, protože stojí na pilotách. Následuje 2 m široká veranda (engawa) na straně, kde zahrada  přiléhá k muzeu. Tento prostor připomínající verandu nabízí nejlepší výhledy na zahradní scenérii a je to technika, kterou můžeme nalézt v mnoha tradičních budovách v Japonsku. Protože japonské budovy často nemají okapy, byl okolo budovy vyhlouben příkop vyplněný oblázky, který sbírá dešťovou vodu. Samotná zahrada zaujímá plochu 396 m2 a má tvar téměř obdélníkový. Stěna z bílého betonu vymezuje dvě strany, které nejsou ohraničeny domem. Poté následuje dláždění , stejně jako stěna a umožňuje návštěvníkovi, aby šel kolem dokola po zahradě. Tato volba, kterou zamýšlel designér, ale nebyla podporována tehdejším manegmentem muzea.

 

Ačkoliv toto místo leží uprostřed nejkrásnějích japonských hor, rozhodl se ŠM, že pro něj je důležitý kontast jako strategie designu. Znovu si vybral přímořskou krajinu Setonaikai, vnitrozemské moře (mezi Honšú, Šikoku a Kjúšú), jako téma pro zahradu. Podobně jako v rezidenci Maegaki dosahují dva poloostrovy pokryté mechem až do prostoru zahrady, z jihovýchodu a severozápadu a jakoby se uprostřed překrývají. Tím vzniká pocit velké hloubky. Kamenné kompozice a borovice zdůrazňují důležitá místa v těchto tsukiyama poloostrovech. Písek je uhrabán do tvaru vírů, které znázorňují dynamičnost oceánu. Unikátním detailem je krásný vzor dláždění podél dvou stran muzea. Tato složitá kamenická práce okamžitě upoutá pozornost návštěvníka , protože je perfektně situována tak, aby mohla být pozorována z verandy podél budovy. Na starých fotografiích za zahradními stěnami je viditelný sad, který vytváří nádherný přechod k horám v pozadí. Jako častokrát, i zde se okolní příroda využívá jako „vypůjčená"  scenérie zahrady. Naneštěstí ale toto idylické pozadí již neexistuje a místo něj se tam nachází nové domy, dráty elektrického vedení, což vytváří v člověku pocit zklamání, když je vidí.  

 

V zahradě jsou použity pouze tři druhy rostlin: Pinus thunbergii, Pinus densiflora a Cryptomeria japonica. Půda je pokryta rostlinami, které vysadil ŠM - Buxus microphylla, který se na pozemku rozrůstá v krásných vzorech, ručně pravidelně střihaných keřích. Ophiopogon japonica Tamaryu - nízká, stálezelená rostlina podobná trávě buxusy později nahradila, protože je vytrvalejší a proto se jí lépe daří v náročném prostředí klimatu zahrady karesansui v prefektuře Nagano. Kompozice kamenů  jsou sestaveny z oblíbeného druhu kamenů Sh, tzv. aoishi, červené dláždění tvoří akaishi a písek je jako obvykle slavná Shirakawa suna.

 

Interpretace: Deset let poté, co se zvlněná čára poprvé objevila v zahradě v rezidenci Maegaki, k ní byl přidán další aspekt. A sice „kapsy" s menšími kameny vyrovnanými jako hůlky na jídlo, které připomínají pohyb vln na pláži a jsou doplňkem dynamické linie. Tento prvek nejenom že dodává zahradě určitou vizuální komplexnost, nýbrž  může také označovat rostoucí povědomí specifických přírodních procesů designéra, které je často v japonské zahradě zanedbáváno. Tato zahrada je také více koherentní jako scéna. Kompozice kamenů , které zde nacházíme ve skupinách 2-3-5, jsou méně dominantní než v jiných zahradách ŠM. Výrazně se podřizují celkové krajině. Do značné míry se zde také, více než jinde, suchá zahrada karesansui stává obrazem jak ve 2 tak ve 3 dimenzích. Dláždění vytváří jasné ornamenty viditelné také v dané lokalitě (Setonaikai), kde dva poloostrovy osázené borovicemi okamžitě vyvolávají vzpomínky na tušové malby slavného Amanohašidate. Světle šedá kamenná linie vše ještě obohacuje a doslova rámuje obraz pro pozorovatele. Když se podíváte na celkové rozvržení místa, zjistíte a pochopíte důležitost verandy a tvarů tsukiyama, které z něj vytváří klasickou japonskou zahradu. Okázalá hra zvlněné linie v protikladu současné interpretace Setonaikai dodává celé kompozici neomylný nádech divokosti a novosti. ŠM doufal, že doplní jak architekturu, tak kolekci muzea a usiloval o dokonalý kontrast tradičního o nového.

 

 

Použitá literatura:  

1.      Tschumi, Ch.: Mirei Shigemori - Rebel in the Garden. Modern japanese landscape 

architecture, Birkhaeuser 2007

 

FOTOGRAFIE:

 

 


   

Komentáře uživatelů  
 

Průměrné hodnocení

 

Zobraz 2 z 2 komentářů

Zahrady v Naganu

Napsal: Jaroslav Servus Mgr. () v 25-02-2009 16:23

Zahrady v Naganu

Napsal: Jaroslav Servus Mgr. v 25-02-2009 16:23

Zaujala mě velmi zahrada u galerie v Naganu. Na úplné rovině se prolínaly a doplňovaly obdélníky trávy, dlazby, vody a kamení. Navazovala přesně na hmotu budovy galerie. Bylo to zcela neobvyklé a silné. U zahrady Kitano mě zaujala nejvíce modelace travnatých ploch v úplné rovině nahrazující pobřeží. 
Při návratu do Nagana jsme se chovali před nepohodou na ycela opuštěné železniční zastávce do oválné boudy připomínjící naše autobusové čekárny. Tahle měla dveře. V krátkosti jsme si ji zadýchali. Několik Japonců, kteří se chtěli rovněž schovat po spatření tolika bělochů rychle vycouvali. 
J.S.

 

» Nahlásit tento komentář adminovi

Cesta do Kitana

Napsal: Vendula () v 24-02-2009 07:35

Cesta do Kitana

Napsal: Vendula v 24-02-2009 07:35

Cesta na periferii byla zajímavá z mnoha důvodů: komfort vlaku se pomalu, ale jistě po přestupech blížil našim českým poměrům. Vystoupili jsme takřka v "polích", kde u stanice ležela zapomenutá kola zarostlá trávou,... po cestě sem jsme pozorovali podzimní hory, kde tu a tam bylo vidět na vrchocích menší či větší tori (bránu) - vstup na posvátné území. K některým vedly schody, jiné byly přístupné od vrcholu. Bylo sychravo, jablka ze stromu chutnala, zpáteční cesta autobusem ve tmě, za deště, se světly blížícího se velkoměsta,.......

 

» Nahlásit tento komentář adminovi

Zobraz 2 z 2 komentářů



Vložte svůj komentář
Jméno
E-mail
Titulek  
Komentář
 
Zbývající znaky: 600
   Upozornit na další komentáře
  Mathguard security question:
XTY         GOC      
I T    L      T   79Y
P3B   CJX   1AT      
7 B    K    S     IAC
8QG         GPS      
   
   



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
< Předch.   Další >
webdesign: POCÍTACOVÁ ŠKOLA - Mgr. Martin Groulík