Hlavní menu
Home
Aktuálně
Bonsaje
Bonsai Sumiko
Doplňkové rostliny
Kaligrafie a sumie
Keramika
Pěstování
Suiseki
Techniky
Tvarování
Chrámy a zahrady
Zprávičky

Program na rok 2011 konečně na světě. Podrobnosti v horním menu.
 
Reklama
Advertisement
Advertisement
 
Chrám Nanzendži - 1. část
Napsal Čestmír Sosnovec   
Neděle, 22 listopad 2009
 

chram-nanzendzi-1-05.jpg V další části našeho putování Kjótem se podíváme do jednoho ze slavných míst japonského buddhismu, chrámu Nanzendži. Do komplexu chrámu jsme se vydali tak trochu náhodou a snad právě proto se celý den tolik vydařil. Nic na tom nezměnil ani „Kjótský maratón", který po prohlídce následoval a na který nikdo z účastníků do smrti nezapomene (viz text o zahradě Šigemori Mireiho)

Nanzen-ji - 1.část

V roce 1280 (za excísaře Kamejamy) byl v místě dnešního chramového komplexu vystavěn palác, proměněný na jeho přání v r. 1290 na zenový chrám. Patří škole zenového buddhismu Rinzai. Mohli bychom ho také označit jako středobod dějin japonského zenového buddhismu, r. 1386 byl pověřen dozorem nad kjótským Gozan  („pět velkých zenových chrámů"). V roce 1467 byl poničen během války Ónin. Na jeho znovuobnoveni pracoval od roku 1605 Išin Suden. Ten také požádal Kobori Enšúa ((1579-1647), aby vytvořil zahradu před hlavni halou.

Enšú vytvořil velmi jednoduchou a vytříbenou kompozici složenou ze 6 kamenů, které jsou v souladu se svým okolím. Důmyslné použití prázdneho prostoru dodává této úzké zahradě dojem otevřenosti, prostornosti.

Většina  dnešních budov byla rekonstruována 1611-1691 (Tokugawa Ieyasu, některé ještě později).

Dvoupatrová brána sammon spojena s japonským Robinem Hoodem Išikawou Goemonem, který ze byl údajně lapen. Byla vytvořena v roce 1626 jako pokus upokojit duše obětí obléhání ósackého hradu.

 

Zahrada hodžó

Na jižní straně hlavní haly je v zahradě dlouhý úzký prosrtor pokrytý bílým štěrkem. Podél zdi v pozadí je umístěno 6 kamenů ve dvou řadách. Tradiční bylo uspořádání kamenů komponováno v lichém počtu. Kobori Enšú projevil velkou odvahu, když se postavil tomuto pravidlu.  Avšak návrh nebyl šokující. KE se nesnažil vytvořit vytříbenou kompozici, ale použil pouze přírodní kameny, aby uvedl zahradu v soulad s horou v pozadi. Tématem této zahrady je čínské přísloví: „Tygr nesoucí sva mláďata přes řeku" - ve vrhu tří tygřích mláďat jedno bývalo vždycky leopard. Tygřice matka může nést vždy pouze 1 mládě přes rychle tekouci řeku, ale musí byt opatrná, aby nenechala jedno ze slabších mláďat se silnějším leopardem.

Zahrada Nanzendži se skládá ze dvou diagonálních protilehle umístěných zón (vycházelo zřejmě z ornamentálních principů).

 

Vedlejší chrámy: celkem 12, tři přístupné

Končiin (přístupný) - zahrada od Kobori Enšúa (potvrzeno),

Tendžuan (přístupný) - suchá zahrada i jezero (viděli jsme)

Nanzenin (přístupný) - odlehlý komplex obnovený r 1703, zahrada Landschaftsgarten z r. 1691, sídlo excísaře Kamejamy.

Spolupráce na překladech - Jindra Votrubová

Literatura:

1.      Kolektiv autorů: Japan, Verlag Karl Baedeker, Ostfildern 2004

2.      Kolektiv autorů: Knaurs Kulturfuehrer in Farbe - Japan, Verlag Knaur, Muenchen 1989

3.      Kanji, N. a kol: Kobori Enshu, A Tea Master´s Harmonic Brilliance, fotografie Kitaoka Shinya, Tabana Minao, Kyoto Tsushinsha Press 2008

 

FOTOGRAFIE:

 


   

Komentáře uživatelů  
 

Průměrné hodnocení

 


Vložte svůj komentář
Jméno
E-mail
Titulek  
Komentář
 
Zbývající znaky: 600
   Upozornit na další komentáře
  Mathguard security question:
3           I6G      
O W    W      Y   NCT
5M1   5G2   9W7      
  K    T      4   9L2
  B         K5W      
   
   

0 komentářů



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
< Předch.   Další >
webdesign: POCÍTACOVÁ ŠKOLA - Mgr. Martin Groulík