Hlavní menu
Home
Aktuálně
Bonsaje
Bonsai Sumiko
Doplňkové rostliny
Kaligrafie a sumie
Keramika
Pěstování
Suiseki
Techniky
Tvarování
Chrámy a zahrady
Zprávičky

Program na rok 2011 konečně na světě. Podrobnosti v horním menu.
 
Reklama
Advertisement
Advertisement
 
Mrtvé dřevo I.
Napsal Čestmír Sosnovec   
Pátek, 20 srpen 2004
 

Estetiku bonsají ovlivňuje rozhodujícím způsobem několik faktorů. Pokud necháme stranou misku a zaměříme se na vlastní rostlinu, nemůžeme vyzdvihnout pouze jeden z těchto faktorů, ale spíše konstatovat, že jde o jejich souhru. Vyzdvihneme-li jediný, sice ho zvýrazníme, ale zároveň potlačíme ty zbylé a tím ztratíme celkovou vyváženost.
Znamená to tedy, že sice musíme důkladně propracovat jeden prvek, ale zároveň jej citlivě začlenit do celkového vzhledu bonsaje.


V horách jsou rostliny vystaveny extrémním podmínkám, partije mrtvého dřeva na rostlinách zde nejdou ničím nepřirozeným.

V tomto příspěvku bych se chtěl pomocí fotografií pořízených v průběhu několika let pokusit o vysvětlení svého přístupu k využití mrtvého dřeva u bonsají a především zaměřit na popis jeho vytváření. Není to téma snadné, protože potřebuje poměrně mnoho zkušeností, které člověk získá pouze v určitém (poměrně) dlouhém časovém horizontu.




Mrtvé dřevo se u bonsají využívá z nejrůznějších důvodů, ale tím hlavním obvykle bývá zvýraznění stáří rostliny. Není důležité, jestli mrtvé dřevo bylo vytvořeno v přírodě a my využíváme jeho vzhledu nebo zda bylo vytvořeno pěstitelem později z určitých důvodů. Důležité je, aby jeho vzhled byl přirozený a co nejvíce se podobal stejnému dřevu na stromech v přírodě.



Přírodou vytvořené partie mrtvého dřeva na borovici

Mnoho lidí stále ještě nechce resp. nemůže pochopit samotnou přítomnost mrtvého dřeva na bonsajích. Zdá se jim to nepřirozené, drastické a násilné. Do jisté míry jim musíme dát za pravdu, pokud jsou svědky ukázky tvarování, při které pěstitel extrémně redukuje velikost rostliny a za tímto účelem využívá právě zbytky živých větví k vytvoření partií mrtvého dřeva. Ty samozřejmě nemůže v krátkém čase, který má pro tvarování k dispozici, vytvořit jinak, než pomocí elektrických fréz, motor. pily apod. Pokud si nově vytvořené partie neprohlížíme v detailu a zblízka, můžeme být s výsledkem do jisté míry spokojeni. Podíváme-li se však na rostlinu pozorně, okamžitě zjistíme a rozpoznáme, že se jedná o práci s elektr. nářadím popř. jasně odlišíme nové a staré (již dříve existující) partie mrtvého dřeva. I z tohoto důvodu se po několika letech od tohoto stylu práce začíná ustupovat.



Šari na modřínu

Abych se však vrátil k začátku posledního odstavce. Velké množství mrtvého dřeva na bonsaji nemusí znamenat, že je to nepřirozené, drastické a násilné. Je však třeba spojovat jeho přítomnost s odpovídajícím stylem, ve kterém strom tvarujeme a také s charakterem rostliny. Jinak řečeno, nemá asi velký smysl vytvářet výrazné džiny u přísně vzpřímeného jehličnanu (tím méně listnáče). Ani kaskáda s hladkým kmenem a bez dramatických prvků (náhlé změny směru růstu, zahojená zranění apod.) nepůsobí s džiny a partiemi šari přirozeně.


Jak vytvořit krásné mrtvé dřevo?

Odpověď je poměrně jednoduchá. Musíme „mít dobré oko a šikovné ruce“.
Je třeba neustále pozorovat především stromy v přírodě a zejména v horském prostředí, snažit se, co nejvíce si zapamatovat. Právě v horách rychle změníme názor na přítomnost těchto partií u bonsají a mnohé se „samo“ objasní. Drsné až kruté horské podmínky nechají přežít jen opravdu nejsilnější jedince a na druhé straně vytváří fantastické tvary, které často jakoby postrádaly logiku.




Pouze s „dobrým okem“ však ještě nic nedokážeme. Čeká nás to, co každého, kdo se učí něco nového. Musíme sbírat zkušenosti a neustále něco zkoušet. Domnívám se, že pracovitostí a precizností se může mnoho pěstitelů dopracovat velmi dobrých výsledků, ale jako u každého řemesla, i v tomto případě, to nebude za rok či dva.
Co mi připadá jako určitý handicap je zoufalý nedostatek „pracovního materiálu“, protože při vytváření mrtvého dřeva u malých a částečně i středních bonsají se nemůžeme dopracovat uspokojivých výsledků právě kvůli malým rozměrům rostliny. V případě, že si zajistíme „pracovní materiál“ (velké keře, často i nepoužitelné pro bonsai, zahradnické výpěstky, mrtvé větve či celé stromky z přírody apod.), nic nebrání tomu začít.

   

Komentáře uživatelů  
 

Průměrné hodnocení

 


Vložte svůj komentář
Jméno
E-mail
Titulek  
Komentář
 
Zbývající znaky: 600
   Upozornit na další komentáře
  Mathguard security question:
N7B         Q5K      
  W    L    T     TLE
8QP   NGQ   K5K      
  5    4    Q Y   DM7
8TT         I6G      
   
   

0 komentářů



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
< Předch.   Další >
webdesign: POCÍTACOVÁ ŠKOLA - Mgr. Martin Groulík