Hlavní menu
Home
Aktuálně
Bonsaje
Bonsai Sumiko
Doplňkové rostliny
Kaligrafie a sumie
Keramika
Pěstování
Suiseki
Techniky
Tvarování
Chrámy a zahrady
Zprávičky

Program na rok 2011 konečně na světě. Podrobnosti v horním menu.
 
Reklama
Advertisement
Advertisement
 
Shigaraki I. - keramika živce
Napsal Čestmír Sosnovec   
Úterý, 06 listopad 2007
 

Text: Čestmír Sosnovec
Odborná spolupráce: Mirka Randová

Město Shigaraki (Šigaraki) se nachází přibližně 40 km jihovýchodně od Kjóta. Patří ke známým keramickým centrům Japonska ("Šest starých pecí"). Keramika se zde vyrábí již od doby Kamakura (1185 - 1333) a je typická svou hlínou (viz níže uvedený popis) s bílými tečkami živce. Jedná se o keramiku masivní, s tlustými stěnami a pálenou ve vysokých teplotách. Jako většina japonské keramiky je pálena dřevem borovice hustokvěté (Pinus densiflora), která jí společně s popelovými glazurami dává typické odstíny od žluto-šedé po šedo-zelenou barvu.
Keramika ze Shigaraki patřila mezi oblíbené zboží používané pro čajový obřad. V tomto malém městečku můžete navštívit jak muzeum, tak velkovýrobce či malé rodinné firmy s dlouholetou tradicí.
Typickým znakem města je tanuki, psík mývalovitý, symbol štěstí a blahobytu.

Musím se přiznat, že návštěva tohto města opět probudila můj dřímající zájem , byť pasivní, o keramiku pálenou dřevem. Po návštěvě měst Mashiko (2000, 2005) a Bizen (2005) jsem měl možnost porovnat tyto "Mekky" japonské keramiky a byl jsem opravdu nadšen.

Hlína Shigaraki je žáruvzdorná (proto vydrží dlouhé výpaly v pecích typu Anagama a Noborigama) kamenina obsahující nejen větší částečky křemene, ale hlavně viditelné částečky sodno-draselného živce, který je pak po vypálení zdrojem tak známých bílých teček na shigaraki keramice. Software Matrix (pro kalkulaci hlín a glazur) uvádí hned dva rozbory shigaraki hlíny a dva rozbory shigaraki živce (viz.: http://www.matrix2000.co.nz/MaterialsWeb/Materials_S.htm). Tyto parametry ve spojení s poměrem taviv a oxidu hliníku jsou důvodem příjemného vzhledu této hlíny po výpalu, jsou ovšem také příčinou vzhledu forem shigaraki keramiky (jednoduché, přímé formy) a to z důvodu (v porovnání s jinými kameninami) poměrně obtížnějšího zpracování. To je také pravděpodobně důvodem, proč tradičně veškerá keramika shigaraki byla tvořena pomocí stáčení z válečku a poté dotočení (začištění na kruhu).

Použitá literatura: Knaurs Kulturfuehrer in Farbe, Japan, Droemer Kanur 1989

 

Fotografie:

zvětšit
zvětšit
< zvětšit
zvětšit
zvětšit
zvětšit
zvětšit
zvětšit
zvětšit
zvětšit
   

Komentáře uživatelů  
 

Průměrné hodnocení

 


Vložte svůj komentář
Jméno
E-mail
Titulek  
Komentář
 
Zbývající znaky: 600
   Upozornit na další komentáře
  Mathguard security question:
YBP         DEB      
  W    J      I   ITO
  S   QEQ   AE6      
  J    S    Q     T3N
  S         1R6      
   
   

0 komentářů



mXcomment 1.0.7 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
< Předch.   Další >
webdesign: POCÍTACOVÁ ŠKOLA - Mgr. Martin Groulík